
12 שנות שלטון הימין בראשות נתניהו התאפיינו בהישגים רבים ובצידם גם טעויות וכשלונות. אם מסתכלים על התמונה הכוללת נדמה לי שממשלת הליכוד בראשות נתניהו זוכה לציון גבוה.
בזמן סיום הקדנציה האחרונה של ממשלת נתניהו התמקמה ישראל במקום ה 12 במדד האושר העולמי, במקום ה 19 במדד התמ"ג לנפש (אחרינו ברשימה מדינות כמו צרפת, יפן, בריטניה ועוד רבות וטובות), ישראל היא אחת ממעצמות הסטארט אפים וניצבה במקום הראשון בעולם בחיסוני הקורונה. בצד זה הצליח נתניהו לתמרן בין הבית הלבן לקרמלין ולזכות בהערכה בשניהם, להעלות על סדר היום העולמי את התחמשות אירן בנשק גרעיני ולחתום על הסכמי שלום שניפצו את הפרדיגמה שללא פתרון הסכסוך הישראלי - פלסטיני, לעולם לא נשנה את מצבנו מול העולם הערבי.
אז איך בכל זאת כל כך הרבה אנשים רואים בו את תמצית הרוע, טרחו לצאת מבתיהם ולהפגין בלהט נגדו ואף לעטר את תמונות הפרופיל שלהם בפייסבוק בסלוגן החינני "לך"?
התשובה היא דמוניזציה.
"דמוניזציה (מלועזית: Demon - שד) היא תהליך שבו קהילה, עמדה או התנהגות מוצגת יותר ויותר כרע בהתגלמותו.".."דמוניזציה היא תהליך בלתי רציונלי במהותו (מאחר שבמציאות אין ניגודים מושלמים כאלו, ודברים אינם טובים או רעים באופן מובהק ומוחלט) ובשעה שהוא מופיע בהקשר פוליטי הוא מציין את התדרדרותה של הפוליטיקה לשיח בלתי רציונלי, ועל כן נפיץ ובלתי יציב." (וויקיפדיה)
השימוש בדמוניזציה הופך את הדיון העניני ללא רלוונטי. לצורך יצירת הדמוניזציה יש הכרח לייצר תגובה רגשית עוצמתית ובענין נתניהו כל האמצעים היו כשרים - שרה, יאיר, צוללות, שמפניות וחברים עשירים. כל אלה פומפמו באופן שיטתי בתקשורת כדי ליצור דימוי שטני של משפחה נהנתנית, חולנית ומנותקת אשר שולטת במדינה באופן מושחת וביד רמה.
כדי להעצים את הדימוי הדמוני השתמשו ארגוני השמאל ואנשי התקשורת גם בשיטה עתיקת יומין.
לנשוא השנאה אין שם. יש לו כינוי שנועד להדגיש את השנאה והסלידה. כך בן גורין כינה את בגין "האיש היושב ליד חבר הכנסת יוחנן בדר", ג'יי.קיי רולינג יצרה את הדמות השטנית וולדמורט אשר מכונה על ידי כל שונאיו "זה אשר אסור לנקוב בשמו" ונתניהו זכה לכינוי "ה נאשם".
טבעי שהדמוניזציה תייצר אצל המחנה המרגיש מותקף תגובה נגדית דומה.
אלא שכאן נראה לי שעדיף לנשוך את השפתיים ולהתאפק. תגובת נגד כזאת רק תעמיק את הקיטוב והניכור בחברה. לא מומלץ שנגיע לשם.
מול הדמוניזציה רצוי ליצור ראציונליזציה. לצד השני יהיה קשה מאוד להתמודד עם העובדות. ולצער כולנו הן נערמות מולנו בכל יום מאז שהוקמה ממשלת "אל תבלבלו אותנו עם המציאות".

